Шведският производител Scania е разработил ремарке за превоз на товари, оборудвано със слънчеви панели, които могат да декарбонизират съществуващите камиони.
Транспортът в Европа представлява около 25% от въглеродните емисии на континента. Съществен дял от тях идва от тежкотоварни превозни средства.
Превозът на стоки нещо е от което не можем да се откажем – освен ако не искаме празни магазини и супермаркети. Но как можем да намалим екологичните отпечатъци на транспорта?
Euronews Green разговаря с шведския производител на превозни средства Scania, за да разбере повече за стремежа за решаване на този проблем.
Декарбонизиране на превозните средства
Камион, произведен в момента, се очаква да издържа около 15-20 години, което означава, че в Европа карат много стари камиони. Би било практически невъзможно и непрактично по различни причини да се махнат всички стари превозни средства от пътя и да бъдат заменени с най-новите и ефективни камиони.
„Разглеждаме всякакви варианти и разглеждането на камиони, захранвани със слънчеви панели, беше един от тези варианти“, казва Ерик Фалкгрим, технологичен лидер по проектиране на превозни средства в Scania.
„За мен лично основната тема са електрически камиони, които имаме в момента. Преди 10-15 години те бяха твърде скъпи, но с напредъка в технологичния сектор и батериите, разходите са по-ниски, а темата все по-вълнуваща.
„Въпросът със соларната енергия е сходен – ако ефективността се увеличава, а разходите продължават да намаляват, някой ден това ще стане много използваемо и предпочитано.“ Точно това се опитваме да изследваме в момента.“
Как работят соларните хибридни камиони?
Камионът има две части – предният „влекач“ и задният „ремарке“. Това, което Scania, съвместно с Университета в Упсала е разработила, е ремарке, покрито със слънчеви панели.
Предимството е, че то може да бъде свързано към хибриден влекач и да действа като допълнителна батерия. То може да съхранява около 200 киловат-часа енергия, приблизително три пъти повече от това на батериите на камиона.
„Освен това можете също да получите динамично зареждане. Ако времето е слънчево буквално ще зареждате докато шофирате. Това е предимството да има фотоволтаични панели на камиона, а не на нивите, покрай които минавате. „, обяснява Ерик.
Това, което екипът на Ерик в Scania все още се опитва да усъвършенства – но което ще направи ремаркето особено уникално – е опитът да направи ремаркето, покрито със слънчеви панели, действащо като независимо захранвано електрическо превозно средство. Това би означавало, че то може да бъде прикрепено към стар трактор с горивен двигател, както и към модерен хибриден.
Първоначалните данни от тестването на соларното ремарке с горивен двигател подсказват, че то може да намали разхода на гориво с около 40%.
Кога ще видим соларни хибридни камиони по пътищата?
Соларно-хибридните камиони в момента се тестват po пътищата в Швеция – и този процес ще продължи през 2024 г.
Може да изглежда странен избор да се тества соларен продукт в страна, която получава много малко слънце през зимата, но Ерик обяснява, че „идеята беше, че ако работи тук в Швеция, ще работи навсякъде“.
„Така знаете, че ако отидете в Испания или Австралия или някъде другаде, където е много по-слънчево, очевидно ще получите много повече ползи от самия камион.“
Едно от ключовите предизвикателства в този процес, според Ерик, е било намирането на подходящи слънчеви панели.
„Повечето панели се правят за къщи, нали? Така че те са проектирани да се поставят на статични площи“, обяснява той.
„В автомобилната промишленост имаме проблем, че те ще са изложени на мръсотия, кал и дори клони, които се навеждат над пътищата и докосват страните.“
Има и вибрация, произвеждана от камионите, когато се движат по пътищата, казва Ерик.
„Така че самите панели, тези, които използвахме, са наистина много леки и много здрави, много издръжливи.